Oznámení o omezení a přesunu 

 

Elektronická úřední deska

nám. 5. května 127, 438 01 Žatec 

(služebna městské policie)

 

Radniční věž

uzavřena z důvodu probíhající rekonstrukce

 

Tímto se omlouváme za případné vzniklé potíže a děkujeme za pochopení.

Navigace

Odeslat stránku e-mailem

Obsah

Pravidla pro SeniorTaxi stále budí výhrady. Diskriminační nejsou

Typ: ostatní
Ilustrační fotoOpakované dotazy a výhrady ze strany části žateckých občanů směřují k nové službě, která začala fungovat od 1. dubna – k SeniorTaxi. Část lidí se domnívá, že služba by měla být i pro osoby se zdravotním postižením; v současné podobě platí zvýhodněné jízdné jen pro seniory, tedy obyvatele starší 65 let. Aktuálně platí, že pro využívání SeniorTaxi byly vydány dvě stovky průkazek, které jsou pro jízdu nutné.

Do redakce Žateckého zpravodaje dorazil dopis jedné obyvatelky, které služba SeniorTaxi přijde dokonce diskriminační a je z něj zklamaná, i když se nejprve na službu těšila. „Po zjištění podmínek mi přijde tato služba diskriminační. Přece nezáleží na věku, ale na zdravotním stavu. Může být 80ti letý důchodce, který se pohybuje bez problémů a potom může být 50ti letý invalida, který se nedokáže vůbec pohybovat. Avšak i tito lidé se musí dostat k lékaři, či na úřad. Věřím, že tuto diskriminaci vnímají i jiní lidé. Možná, že by bylo lépe individuálně posoudit nárok na tuto službu vzhledem k rozmanité zdravotní i věkové struktuře obyvatel,“ napsala Jana Mazurová.

Skutečností je, že při přípravě podmínek pro provoz SeniorTaxi se zvažovalo i rozšíření služby na osoby se zdravotním postižením. Z několika důvodů nakonec radní rozhodli, že bude zatím určená jen pro osoby starší 65 let, a to ve formě příspěvku na dopravu vozem taxislužby. „Pravidla SeniorTaxi byla nastavena tak, aby bylo ulehčeno seniorům z hlediska dopravy např. k lékaři či na úřady. Zatímco lidé, kteří mají průkazku ZTP či ZTP/P, mohou požádat Úřad práce ČR o příspěvek na mobilitu, senioři takovou možnost nemají, a proto služba SeniorTaxi primárně cílí na tuto skupinu obyvatel,“ vysvětlil místostarosta Žatce Radim Laibl jeden z argumentů.

Dalším důležitým důvodem je fakt, že služba SeniorTaxi je v Žatci zcela nová a s provozem není žádná zkušenost. Proto rada města zatím na provoz uvolnila částku 500 tisíc korun. Nikdo ale dopředu nemohl vědět, nakolik bude tato částka dostačující.

V minulosti v Žatci jezdilo vozidlo, které seniory i tělesně postižené přepravovalo. Šlo ale o doplňkovou službu organizace Kamarád LORM, která ji nabídla obyvatelům města a přesné náklady na ni nebylo možné přesně vyčíslit.

Jisté je, že současné vymezení služby SeniorTaxi pro obyvatele nad 65 let nemusí platit nastálo. Na základě požadavků a zkušeností je možné ji případně rozšířit na další skupiny obyvatel.

K argumentům, proč zatím SeniorTaxi neslouží i pro obyvatele s tělesným postižením, patří také výčet výhod, které držitelé průkazů ZTP nebo ZTP/P mají. Všechny vyplývají z příslušných zákonů.

Na závěr přinášíme jejich stručný výčet. Proti němu stojí na straně seniorů jediné zvýhodnění – za jízdu hromadnou dopravou, kterou mají senioři nad 70 let zdarma. Proto se město Žatec v první fázi zavádění služby SeniorTaxi rozhodlo zvýhodnit právě tuto skupinu obyvatel.

Výhody držitelů průkazů ZTP nebo ZTP/P:

- vyhrazené místo k sezení ve veřejných dopravních prostředcích;

- přednost při osobním projednávání na úřadech;

- bezplatná doprava pravidelnými spoji MHD;

- sleva 75% jízdného ve druhé vlakové třídě i na pravidelných spojích vnitrostátní autobusové dopravy;

- nárok na příspěvek na mobilitu (až 550 Kč měsíčně);

- nárok na pořízení parkovacího průkazu – vyhrazené parkování pro invalidy a možnost vjet do zákazu stání (stání po dobu nezbytně nutnou);

- osvobození od nákupu dálniční známky;

- sleva na dani z příjmů fyzických osob;

- odpuštění některých místních nebo správních poplatků (např. ekologická daň z autovraků, daň ze stavby, zápis do registru vozidel, vydání řidičského průkazu, poplatek za psa);

- cenově zvýhodněné telekomunikační služby

Ilustrační foto


Vytvořeno: 15. 5. 2019
Poslední aktualizace: 15. 5. 2019 09:20
Autor: Tomáš Kassal