Úmrtí
Základní informace
Úmrtní list podle zákona č. 301/2000 Sb. o matrikách, jménu a příjmení, v platném znění lze vydat členům rodiny zemřelého a zplnomocněným zástupcům. Za členy rodiny se pak podle tohoto zákona považují manžel, rodiče, prarodiče, děti, vnuci, pravnuci a sourozenci. Příbuzenský poměr je třeba doložit matričním dokladem.
Matriční úřad vydá úmrtní list také fyzické osobě, která na jeho vydání prokáže právní zájem nebo která žila se zemřelým v době jeho smrti ve společné domácnosti anebo je vypravitelem jeho pohřbu.
Pro vystavení úmrtního listu je třeba předložit:
- občanský průkaz zemřelého
- rodný list zemřelého
- občanský průkaz pozůstalého manžela
- oddací list, pokud byl zemřelý ženatý (vdaná)
- fakturu o úhradě pohřbu
- občanský průkaz objednavatele pohřbu
Pokud se k vyřízení úmrtního listu nedostaví nikdo z oprávněných osob, lze alespoň dodat požadované doklady, úmrtní list bude zaslán na adresu oprávněné osobě. Zároveň je možno u našeho matričního úřadu odevzdat řidičský průkaz a cestovní pas zemřelého.
Úmrtí občana ČR, ke kterému došlo v cizině
Úmrtí občana ČR, ke kterému došlo v cizině, je třeba zapsat do zvláštní matriky vedené Úřadem městské části Brno – střed. Zápis se provádí podáním žádosti u zastupitelského úřadu ČR, prostřednictvím kteréhokoli matričního úřadu na území ČR, případně osobně přímo na oddělení zvláštní matriky.
O zápis úmrtí do zvláštní matriky mohou požádat:
- členové rodiny zemřelého (tj. rodiče, děti, prarodiče, vnuci, pravnuci, manžel) a sourozenci, případně jejich zplnomocnění zástupci
- fyzická osoba, které jsou známy osobní údaje zemřelého, a která předkládá listiny potřebné k zápisu úmrtí
Totožnost žadatele zjistí a ověří matrikář matričního úřadu, případně příslušný pracovník zastupitelského úřadu ČR v zahraničí, prostřednictvím kterého je žádost o zápis podávána.
K žádosti je třeba předložit tyto doklady:
- úmrtní list zemřelého (s úředním překladem do jazyka českého)
- český rodný list, nebo oddací list zemřelého
- doklad o státním občanství ČR zemřelého (lze prokázat cestovním dokladem nebo občanským průkazem)
- průkaz zdravotní pojišťovny, je-li k dispozici
- doklad o pohřbu nebo zpopelnění
- rozsudek o rozvodu u rozvedených, je-li k dispozici
- úmrtní list u ovdovělých
Předložení úmrtního listu nelze prominout, jen ve výjimečných případech lze úmrtní list nahradit lékařskou a policejní zprávou o úmrtí. Úmrtní list zemřelého musí obsahovat příslušná ověření (§52 zákona č. 97/1963 Sb., o mezinárodním právu soukromém a procesním):
- v případech, kdy je mezi cizím státem a Českou republikou uzavřena bilaterální smlouva o právní pomoci ve věcech občanských a rodinných, není vyžadováno vyšší ověření předloženého úmrtního listu
- v případech, kdy je cizí stát účastníkem Haagské úmluvy č. 45/1999 Sb., vyžaduje se opatření předloženého úmrtního listu s předepsanou doložkou
- v ostatních případech musí být doklady tzv. superlegalizovány naším zastupitelským úřadem v cizině.
Doklady potřebné k provedení zápisů matričních událostí jsou součástí dokumentace zvláštní matriky v Brně, žadatelům se nevracejí. Doporučujeme nejprve se obrátit na úsek matriky.