Městský úřad Žatec
náměstí Svobody 1
438 01 Žatec
Nepříznivá životní situace
- Nepříznivá sociální situace může vzniknout v důsledku ztráty zaměstnání, dlouhodobé nezaměstnanosti, nízkého příjmu, zadlužení, závislostí např. na návykových látkách, zdravotního postižení, nemoci apod.
- Životní situace jsou řešeny za použití různých metod sociální práce včetně terénní sociální práce a komplexního posouzení sociální kauzy. Je prováděno individuální plánování kroků a cílů, které by měly vést ke zlepšení situace klienta. V rámci poskytování komplexní sociální péče spolupracují sociální pracovníci s regionálně dostupnými poskytovateli sociálních a souvisejících služeb (odkaz na adresář soc. služeb), státními institucemi a obcemi.
V návaznosti na vzniklou situaci sociální pracovník například:
- pomáhá orientaci v systému sociálních a zdravotních služeb, popřípadě při výběru vhodné sociální služby, dle zákonu o sociální službách (odkaz na zákon), například:
- osobní asistence § 39
- pečovatelská služba § 40
- odlehčovací služby § 44
- domovy pro osoby se zdravotním postižením § 48
- domovy pro seniory § 49
- azylové domy § 57
- pro muže
- pro ženy
- pro rodiny s dětmi
- kontaktní centrum § 59
- poskytuje poradenství v jednotlivých dávkových systémech (např. dávky státní sociální podpory, dávky pomoci v hmotné nouzi, dávky pro osoby se zdravotním postižením, dávky důchodového a nemocenského pojištění
- poskytuje pomoc při vyplňování nebo kontrole žádostí o různé typy dávek,
- poskytuje pomoc při vyřizování osobních dokladů,
- poskytuje doprovod a pomoc při jednání s institucemi, úřady a dalšími subjekty,
- pomáhá s hledáním či udržením zaměstnání (např. pomoc při sestavení životopisu, výběru vhodného zaměstnání, hledání vhodné agentury práce),
- asistuje při nácviku zvládání sociálních i praktických dovedností (hospodaření s finančními prostředky),
- pomáhá při hledání řešení finančních problémů (pomoc při sjednávání splátkového kalendáře, pomoc při zajištění kontaktu s exekutory),
- poskytuje kontakty a zprostředkovává jednání se specializovanými poradnami a dalšími organizacemi, např. dluhová poradna, Poradna při finanční tísni ÚnL
- spolupracuje s navazujícími organizacemi při řešení životní situace klienta,
- pomáhá řešit problémy související se ztrátou nebo s rizikem ztráty bydlení,
- zajišťuje informovanost v oblasti finanční gramotnosti.
Jakým způsobem můžete zahájit řešení této životní situace:
- osobní návštěvou sociálního pracovníka,
- telefonicky,
- e-mailovou či písemnou korespondenci,
- sociální pracovník může občana navštívit v jeho přirozeném sociálním prostředí.
Kde, kdy a s kým můžete tuto životní situaci řešit:
- Odbor sociálních věcí - úsek sociální práce, 1. patro, třída Obránců míru 295, Žatec
- Pondělí a středa: 8:00 – 11:45 hod. a 12:45 – 17:00 hod.

