Vítá vás

město Žatec

Nepříznivá životní situace

  • Nepříznivá sociální situace může vzniknout v důsledku ztráty zaměstnání, dlouhodobé nezaměstnanosti, nízkého příjmu, zadlužení, závislostí např. na návykových látkách, zdravotního postižení, nemoci apod.
  • Životní situace jsou řešeny za použití různých metod sociální práce včetně terénní sociální práce a komplexního posouzení sociální kauzy. Je prováděno individuální plánování kroků a cílů, které by měly vést ke zlepšení situace klienta. V rámci poskytování komplexní sociální péče spolupracují sociální pracovníci s regionálně dostupnými poskytovateli sociálních a souvisejících služeb (odkaz na adresář soc. služeb), státními institucemi a obcemi.

V návaznosti na vzniklou situaci sociální pracovník například:

  • pomáhá orientaci v systému sociálních a zdravotních služeb, popřípadě při výběru vhodné sociální služby, dle zákonu o sociální službách (odkaz na zákon), například:
    • osobní asistence § 39
    • pečovatelská služba § 40
    • odlehčovací služby § 44
    • domovy pro osoby se zdravotním postižením § 48
    • domovy pro seniory § 49
    • azylové domy § 57 
      • pro muže
      • pro ženy
      • pro rodiny s dětmi
    • kontaktní centrum § 59
  • poskytuje poradenství v jednotlivých dávkových systémech  (např. dávky státní sociální podpory, dávky pomoci v hmotné nouzi, dávky pro osoby se zdravotním postižením, dávky důchodového a nemocenského pojištění
  • poskytuje pomoc při vyplňování nebo kontrole žádostí o různé typy dávek,
  • poskytuje pomoc při vyřizování osobních dokladů,
  • poskytuje doprovod a pomoc při jednání s institucemi, úřady a dalšími subjekty,
  • pomáhá s hledáním či udržením zaměstnání (např. pomoc při sestavení životopisu, výběru vhodného zaměstnání, hledání vhodné agentury práce),
  • asistuje při nácviku zvládání sociálních i praktických dovedností (hospodaření s finančními prostředky),
  • pomáhá při hledání řešení finančních problémů (pomoc při sjednávání splátkového kalendáře, pomoc při zajištění kontaktu s exekutory),
  • poskytuje kontakty a zprostředkovává jednání se specializovanými poradnami a dalšími organizacemi, např. dluhová poradna, Poradna při finanční tísni ÚnL
  • spolupracuje s navazujícími organizacemi při řešení životní situace klienta,
  • pomáhá řešit problémy související  se ztrátou nebo s rizikem ztráty bydlení,
  • zajišťuje informovanost v oblasti finanční gramotnosti.

Jakým způsobem můžete zahájit řešení této životní situace:

  • osobní návštěvou sociálního pracovníka,
  • telefonicky,
  • e-mailovou či písemnou korespondenci,
  • sociální pracovník může občana navštívit v jeho přirozeném sociálním prostředí.

Kde, kdy a s kým můžete tuto životní situaci řešit:

  • Odbor sociálních věcí - úsek sociální práce, 1. patro, třída Obránců míru 295, Žatec
  • Pondělí a středa: 8:00 – 11:45 hod. a 12:45 – 17:00 hod.

nahoru